FAQ:s

Det finns vissa ämnen som dyker upp oftare än andra. Även om varje situation är speciell på sitt sätt, så finns det vissa gemensamma saker som behöver bearbetas. Här nedan har jag listat de mest vanliga ämnena och vad du kan reflektera över.  OBS- denna sida är fortfarande under konstruktion och därför är inte texten färdig ännu. 

Stress

Den vanligaste orsaken till obehag, smärta och sjukdomar inklusive depressioner och utbrändhet är stress. Stress är den fysiska och mentala reaktion DU SKAPAR när något i ditt liv inte är så som du har föreställt det. Med andra ord: all stress kommer av att du inte accepterar livet som det är just precis i detta nu. Du vill helt enkelt att nuet ska se annorlunda ut än vad det faktiskt är. 

Många pratar om att hantera stress, men att hantera stress är ett annat sätt att stressa på. Det du behöver lära dig är att REDUCERA stress. Att reducera stress innebär att minska dina känslomässiga reaktioner på omgivningen. Du ska inte bli känslokall, men du behöver ändra ditt sätt att reagera och agera på dina omgivning. Vanliga stressorer är:

1: Upplevelsen av tidsbrist- att helt enkelt inte hinna med allt man har planerat hinna med. "Tidsbrist" är helt enkelt bara dåligt planerad tid. Om du jämt måste skynda dig för att hinna än hit eller än dit, måste du lägga om dina rutiner. Klocka dig själv och planera därefter. Gå upp tidigare och våga ta det lugnt. Gå femton minuter tidigare till bussen om du vet med dig att du ofta får springa dit. Kör till jobbet tidigare om du vet att det är långa köer vissa tider. Gör i ordning det du kan dagen före, ex. ställ fram tallrikar, flingor och glas/koppar m.m. på kvällen inför frukosten dagen efter, så slipper du lägga tid på det på morgonen. Gör en Obama och lägg fram kläder på kvällen att ha på sig dagen efter. Skaffa en anteckningsbok och skriv ner alla dina "måsten" och tankar om vad du vill göra och prioritera dem efter hur viktiga de är för stunden och gör sedan listan, punkt för punkt. Gör färdigt en sak i taget. Packa inte väskan medans du äter frukost och borstar håret. En. Sak. I. taget. I vårt samhälle tror vi att vi får bonuspoäng om vi kan skryta med hur mycket vi kan multitaska, sanningen är att multitasking skadar hjärnan och gör dig slöare, dummare och tröttare. För bättre fokus och prestation- gör en sak i taget och låt det ta tid.

2: Att inte hinna fram i tid- att bussen/tåget kommer sent eller att bilkön är oväntat lång och seg och du riskerar att komma försent till jobbet/skolan/läkarbesöket. Detta är mycket vanlig orsak till stress och också mycket enkel att göra sig av med. Tänk efter: kan du påverka bussen/tåget/bilkön? Nej, det kan du inte. Så varför lägga tid och energi på att med tankens kraft försöka kontrollera hur snabbt bussen/tåget eller bilkön ska gå? Du kan inte göra något åt det, så varför bli frustrerad? Acceptera läget och gör det du faktiskt kan göra i den givna situationen: ex. ringa till chefen, skolan, vårdcentralen och berätta att du blir sen och sedan luta dig tillbaka och tillåta dig att slappna av. Andas ut. Meditera. Pilla inte på mobilen eller surfplattan, utan passa på att vara fullt närvarande i nuet. Ja, du blir försenad, men vad är det värsta som kan hända? Inte mycket, eller hur? Så släpp kontrollen och stressen, och lär dig njuta av livet istället. Du har inte otur som kom försent eller missade bussen/tåget, Livet gav dig ett tillfälle att slappna av och bara vara för en stund. Ta det tillfället.

3: X gör inte som jag säger- handlar om att man vill ha kontroll över situationen och i de allra flesta fall kontroll över sina barn, sina partner, sina vänner osv. Du har ingen rätt att utöva kontroll över en annan människa, inte ens dina barn. Du har en skyldighet att vägleda dina barn och skydda dem från faror, men inte kontrollera dem och tvinga dem att bete sig på samma sätt som du, för de är inte du. Likaså med din partner eller dina vänner eller dina kollegor m.m. Om du känner dig stressad för att någon i din omgivning inte gör så som du vill/förväntar dig/kräver, så handlar det om att du upplever brist på kontroll, vilket i princip alla former av stress handlar om. Kontrollbehov. Men inse att du inte kan kontrollera livet och lär dig acceptera att andra har rätt att vara sig själva och uppleva världen på sitt sätt. Ditt sätt är inte det enda rätta. Dina barn har rätt att vara sig själva. Din partner har rätt att vara sig själv. Dina vänner har rätt att vara sig själva. Om de agerar på ett sätt som du inte gillar, som gör dig stressad, ex. barnen är svåra att få iväg till skolan på morgonen eller din parnter har svårt att komma i tid, acceptera att det är så de fungerar just nu. Du kan inte gära så mycket åt det, annat än acceptera faktum och planera därefter. Om du vet att barnen behöver en lång startsträcka för att komma iväg till skolan, väck dem tidigare och ge dem den tiden. Använd en äggklocka och berätta att när den ringer är det dags för dig att borsta tänderna/ta på dig ytterkläderna/gå ut genom dörren. Om din parnter inte kan passa tider, fråga vad du kan göra för att hjälpa- vad behöver hen för att kunna hålla tiden bättre? Behöver hen en påminnelse ett par minuter innan? Behöver hen tid att ställa om från olika aktiviteter? Är det vissa saker som hen oftare kommer försent till än andra? Varför? Våga utforska och fråga hur du kan vara till hjälp och låt dem komma med förslag själva och acceptera de förslag du får. Försök inte "förbättra" deras förslag, för det är ett sätt för dig att utöva kontroll. Låt dem välja vad spm fungerar för dem och acceptera det. 

Smärta

Det finns olika sorters smärta- fysisk smärta och psykisk/själslig smärta. Fyisisk smärta kan bero på en skada i kroppen men den kan även bero på känslomässiga skador. Frågan är: Håller du fast vid något i ditt förflutna som orsakar smärta hos dig? Smärta på engelska är Pain- och det går att använda detta till något utvecklande.

PAIN = Pay Attention Inward Now- du behöver alltså utforska dig själv inombords när du känner smärta, definitivt om det rör sig om psykisk/själsig smärta. 

Oftast är det något inombords som gör ont, men vi försöker hitta något i vår omgivning för att dämpa eller dölja smärtan. Alla är medvetna om smärtan, men väljer att kalla det för olika saker: frustration, ilska, hunger, stress, depression, utbrändhet m.m. Det finns många olika sätt att uttrycka smärta. En vanlig signal till smärta är att man tänker tankar som "om jag bara hade x, så skulle det bli bättre" och livet förvandlas till att söka efter detta något. Eller "om de bara gjorde si eller så istället, då skulle jag inte känna så här" eller "om jag bara kunde få detta/ stoppa detta/ ändra detta/ gå ner si eller så många kilo/ se ut så/ ha det jobbet/ ha den prylen/det hemmet/den bilen"  allt detta är olika sätt att blöda ut din livsenergi på. Att blöda innebär helt enkelt att din livskraft läcker ut, det skapar ingen energi inom dig, utan läckre ut till omgivningen och du blöder livsenergi.

För att stoppa detta måste du satanna upp och fråga dig själv vad du egentligen känner. Hur känns det? Var i kroppen sitter känslan? Var ifrån kommer känslan? När kände du den första gången? Gå till botten med var den kommer från och hur den skapade samt hur den påverkar ditt liv för att sedan läka den vid kärnan. 

Otillräcklighet är den absolut vanligaste smärtan som döljer sig bakom depressioner, problem med självkänslan och självvärdet  och självtillit. Vanligast är att man skyller på andra eller samhället. Att andra inte gör tillräckligt, eller att samhället inte gör tillräckligt. Men vad gör du själv? Du kan inte kräva av andra att de ska ta hand om din smärta, de kan finnas där som stöd, men de kan inte trolla bort det som är jobbigt åt dig, du måste jobba med det själv. Du måste ta ansvar för det du känner, upplever och skapar i ditt liv.

Oavsett om det handlar om otrohet, sjukdom, sårade känslor m.m. så är det inte smärtan i sig som är det väsentliga, utan det är hur du hanterar det som är det viktigaste. Du kan välja att vara ett offer och tro att smärtan är din personliga och att du är den enda som känner smärta, eller så kan du inse att själva känslan smärta är universiell och i princip lika för alla och därmed börja arbeta med det som orsakar känslan inom dig. Du kan inte äga smärta eller ta ansvar för den, du kan inte ta ansvar för hur världen ser ut eller vad som händer runtomkring dig, däremot har du fullt ansvar för hur du väljer att hantera dina känslor och hur du upplever det som händer. 

Relationer

Få saker gör folk så upptagna och ökar behovet av kontroll som relationer. Många gånger får jag frågor om huruvida någon har en relation, är otrogna eller vad hen känner/inte känner för den som skriver. Många, många gånger är sårade känslor inblandade, liksom ilska och missunsamhet. Allt som handlar om relationer till andra, handlar egentligen om relationen till dig själv. Hur andra behandlar dig speglar hur du behandlar dig själv

1: Otrohet/ X lämnar Y - Folk har rätt att ändra sig. Både angående jobb, kläder, val av livsstil och partner. Du har rätt att ändra dig och din partner har rätt att ändra sig. Oavsett om er relation har varit i två veckor eller femtio år. En otrohet blir vad du gör den till. Du behöver inte känna dig sviken eller sårad, du kan faktiskt välja att se det som en uppvaknings-signal: Vad hände i relationen? Hur känner du? Vad känner din partner? Vad vill ni göra med er relation nu? Många gånger säger den sårade: "Jag kan inte lita på henom längre!" men saken är den att det inte handlar om att du inte kan lita på din partner längre, det handlar om att du inte litar på dig själv och de val du gör.Det handlar om att du lagt dina känslor och ansvaret för ditt mående hos din partner och när hen gör något som gör ont hos dig, så är detta onda något du behöver undersöka inom dig. Om du känner dig sårad och arg, så är det dina känslor och du bär ansvaret att undersöa dessa känslor. Det är oftast en jobbig process, men utmaningar och svårigheter hör till livet och det är det som gör att vi utvecklas och mognar. 

2: Mina barn/min partner/mina vänner får mig att må dåligt- Nej. När vi inte är medvetna om våra egna känslor, var de kommer ifrån och hur de triggas i olika situationer, anklagar vi våra barn, vår partner eller våra vänner osv. för att "få" oss att må på ett sätt, vilket i dem triggar de känslor vi bär inom oss- de reflektrerar våra känslor. Så länge du projicerar dina egna oönskade känslor på din omgivning, kommer omgivningen uppvisa dessa känslor genom sitt beteende mot dig. Det i sin tur skapar en reaktion i oss som skapar en reaktion i omgivningen  och en ond cirkel har skapats. Det är viktigt att komma ihåg att ingen kan göra att vi känner oss på ett visst sätt. oavsett vad som händer runt omkring så finns det ingen som har makten över våra känslor. Om du känner maktlöshet, frustration, ilska eller spänning, så är det för att dessa känslor fanns där redan från början, de kunde bara inte utvecklas utan behövde någon som stimulerar dem.

 

SIDAN ÄR UNDER KONSTRUKTION- MER INFORMATION KOMMER!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)